birefrinscience
Two polarizers and a bit of plastic are enough to create an impressive optical illusion, linked to the phenomenon of birefringence. Here, we will show you how to achieve these illusions in practice, but also the physics involved.
birefringence explained
1 / 10






An article about the physics involved
Painting in polarization
Slepkov, A. D. (2022). Painting in polarization. American Journal of Physics, 90(8), 617-624.
This work was carried out by Eliott Pananceau, accompanied on the scientific side by Julien Bobroff and Frédéric Bouquet, in “La Physique Autrement” team (Université Paris-Saclay, CNRS).
It benefited from the support of Quantum-Saclay, the “Physique autrement” Chair of the Paris-Saclay Foundation supported by the Air Liquide group and Crédit Agricole – CIB. It was carried out in the premises and with the technical resources of the Educational Experimentation Center of the Villebon – Georges Charpak Institute.
Authors:
Eliott Pananceau

How to make sound visible? The film SA-ONDE tells the story of a sound wave through 6 scenes. Thanks to small tangible objects, you will discover the invisible world around you, when you speak, when you shout, when you sing, and even when you go into space.
Behind the scenes
This project was designed by Wonjin Park during an internship in the “Physics Reimagined” team (Université Paris-Saclay, CNRS).
Graphic object, staging, images, sound effects created by Wonjin Park.
Screenplays, filming, editing with the invaluable help of Julien Bobroff and Lou-Andreas Etienne.
Thanks to all the actors/assistants: Julien Bobroff, Frédéric Bouquet, Lou-Andreas Etienne, Camille Debard, Eliott Pananceau, and Alice Normand.
It benefited from the support of the “Physique Autrement” Chair of the Paris-Saclay Foundation supported by the Air Liquide group and Crédit Agricole – CIB. It was produced in the premises and with the technical resources of the Centre d’Expérimentation Pédagogique of the Villebon – Georges Charpak Institute.
Many thanks to Julien Bobroff, Frédéric Bouquet, and Lou-Andréas Etienne.
Authors:
Wonjin Park

How to make designers collaborate with physicists? Through different subjects that surround us in our daily lives such as heat, time or waves, discover the “behind the scenes” of a project linking complex physics, fast prototyping and design methodology.
Far from the cliché of the white coat and the beautiful chair, these projects invite you to discover how these two worlds come together to save the world and explore other ways of perceiving and understanding our daily lives.
Experience a science-design collaboration live...
Science-design collaborations: instructions for use!
1 / 9
Science-design collaborations: instructions for use!
1 / 8
explore if you are curious!
1 / 6
Behind the scenes
This project was created by Lucien Icard, in residence in the “Physics Reimagined” team (Université Paris-Saclay, CNRS).
It benefited from the support of the “La Physique Autrement” Chair of the Paris-Saclay Foundation supported by the Air Liquide group and Crédit Agricole – CIB as well as Quantum-Saclay. It was carried out in the premises and with the technical resources of the Center for Educational Experimentation of the Institut Villebon – Georges Charpak.
Many thanks to Julien Bobroff, Frédéric Bouquet, and Lou-Andréas Etienne.
Authors:

Donnez-nous…
12 étudiant.e.s du DSAA design d’exposition de l’école Boulle 🚸
5 jours pour réfléchir à l’accueil de 1400 nouveaux étudiant.e.s en L1 chaque année 📆
1 lieu idéal où travailler 🏚
1 présentation institutionnelle avec les chiffres 💼
1 visite du campus dans la vallée 🌳
1 présentation plus personnelle sur plus de 30 ans passés sur le campus 💭
1 présentation de références 💡
1 micro-formation au prototypage rapide 🚀
3 jours de prototypage 🐎
1 rendu devant des professionnels de la fac 👔
… et vous obtiendrez 4 solutions originales et astucieuses, quasi prêtes à l’emploi ! 🏆
C’est la recette du workshop organisé du lundi au vendredi par La Physique Autrement et Anaïs Vergnolle du COMPAS (service de communication, de médiation et du patrimoine de la Faculté des Sciences de l’Université Paris-Saclay).
.

1 sujet, 4 thématiques

Solution n°1 : des félicitations par mail
L’idée : revoir le premier contact de l’Université avec les futur.e.s étudiant.e.s.
Fraîchement admis sur Parcoursup, les étudiant.e.s reçoivent un mail de félicitations personnalisé, plutôt qu’une liste de formalités administratives à exécuter.
1 / 5
Solution n°2 : Des stickers pense-bête
L’idée : aider les étudiant.e.s à mémoriser l’avalanche d’informations qu’ils reçoivent lors de la semaine de rentrée, avec une collection de stickers.
Les stickers peuvent être collés sur les objets du quotidien des étudiant.e.s : gourde, ordi, smartphone, carnet… Le principe peut aussi être décliné à grande échelle pour servir de moyen d’affichage et d’expression dans les lieux de vie étudiante.
1 / 7
Solution n°3 : une carte collective
L’idée : construire ensemble une carte sensible du campus.
La carte, basée sur les souvenirs et les ressentis de chacun, est conçue dans un atelier en groupe organisé pendant de la semaine de rentrée, après une visite encadrée du campus.
1 / 6
Solution n°4 : une vidéo plus humaine
L’idée : mettre en scène les données clés de l’Université Paris-Saclay dans une vidéo.
Dans la vidéo d’un étudiant qui se balade sur le campus, les chiffres apparaissent sur les bâtiments, au détour d’un sentier, au bout de ses doigts…
Un sujet costaud, une immersion nécessaire, des étudiant.e.s au taquet, des interventions au poil. Merci pour cette belle semaine, à la prochaine !

Ce projet a été réalisé en collaboration avec le DSAA Design d’exposition de l’Ecole Boulle.
Les étudiant.e.s :
Gabrielle Rachez, Hanna Braun, Marie Bréhin, Camille Capillon, Théo Gutierrez, Arthur Harricot, Melinda Lemoigne, Lise Mathieu-Manuel, Colyne Muzart, Léa Roussel, Ambre Manach, Pauline Begorre
L’encadrement : Lou-Andreas Etienne et Julien Bobroff (La Physique Autrement) et Anaïs Vergnolle (COMPAS).
Merci à Claire Brisson et Eric Dubois, responsables du DSAA, pour leur confiance, à la Diagonale-Paris Saclay qui nous a prêté le Proto204, à Raphaël Haumont qui nous a prêté son local, et au CEP de l’Institut Villebon-Georges Charpak pour son accueil.
Authors:

Lou-Andreas Etienne

Anaïs Vergnolle

How to address extra-terrestrials? This is the strange question that graphic designer Juliette Nier and physicist Julien Bobroff asked around twenty student designers or artists from ENSAD. In just a few days, they had to build devices to tell extra-terrestrials about some of the elements of our Earth, fire, water, sound, light, time and even communication. Discover their answers, often quirky and original!
The projects videos
The workshop topic
On November 16, 1974, a 1679-bit radio message was sent from the Arecibo radio telescope in Puerto Rico to the globular cluster M13 in deep space. A cleverly coded message to tell extra-terrestrials how we matter, what we are made of, where our Earth is located.
For this workshop, graphic designer Juliette Nier and physicist Julien Bobroff invite Ensad students to imagine a new message for extra-terrestrials. This is an opportunity to think about questions of universal message, language, format, and issues of popularizing science through art and design.
The workshop begins with a visit to the Institute of Space Astrophysics and the presentation of their activities by Hervé Dole, astrophysicist. Then the students get to work. Their project must not exceed 2000 cm3 and must be the subject of a final video.
behind the scenes
Un cadavre exquis comme premier échauffement...
1 / 18
This workshop was offered to 1st, 2nd and 3rd year ENSAD students by designer Juliette Nier and physicist Julien Bobroff (“La Physique Autrement”, Univ. Paris-Saclay and CNRS).
The students: Naomie Attar, Hugo Attia, Ninon Barthe, Elisa Cantenot, Lily Celeste, Yasemin Erten, Meline Frank, Matis German, Donnie Gregoire, Noah Jachez, Lova Ladouceur, Salome Lebette-Debas, Preeti Norpan, Lilou Ouvriez, Juliette Pelletier, Tristan Roulier, Eloi Rudelle, Anton Rybaltchenko, Judith Subra
Thanks to Hervé Dole, the Institut d’Astrophysique Spatiale (Univ. Paris-Saclay) and the CEP (Institut Villebon-Charpak) for their welcome at the start of the workshop.
Authors:


Six posters to understand the latest quantum research. They tell you how physicists invent the technologies of tomorrow, by manipulating a single atom, a single photon or a nanometric circuit. They are free and downloadable! Ideal for decorating a classroom, a lab or a learning center, help yourself.

The 6 posters (click to enhance)
explanations in French, sorry...
...or more detailed
The 6 quantum objects

A few zoom-in...






All content can be used freely under the terms of the Creative Commons BY-NC-ND license.
This project was developed by illustrator Camille Debard in the “Physics Reimagined” team (Université Paris-Saclay, CNRS) thanks to the support of Quantum-Saclay. It also benefited from the support of the “La physique Autrement” Chair supported by the Paris-Saclay Foundation and supported by the Air Liquide group and Credit Agricole.
Illustration and graphics: Camille Debard
Physics: Julien Bobroff
German translation : Samuel Van Gele et Till Kuske – Max Planck Institute for Solid State Research, Stuttgart)
Thanks to Lou-Andréas, Anaïs and COMPAS, Frédéric, Houria, Yara, and the CEP of the Villebon-Georges Charpak Institute.
Authors:

For our team’s 10th birthday, we tested all the ways of… reimagining a birthday celebration.
We came up with :
a never-seen before quantum cake
an illustrated strip just for the occasion
a retrospective exhibit
non-stop quizzes on our social media
a confessional
a physicists vs designers battle
candle tiktoks
a first live on Tiktok
Scroll to relive this festive and productive period !
The live that went down in history
The quiz

The candle tiktoks
The clash
A HUGE THANK YOU to everyone who has been with us for the last 10 years!

Authors:
Julien Bobroff

Frédéric Bouquet

Lou-Andreas Etienne

Anais Vergnolle

Camille Debard

Alexandre Echasseriau

Juliette Nier

Marie Gandon

How to provide craft materials during a creative workshop? Here is the answer with “The Market”. And everything you need if you want to make it yourself. Ideal for brainstorming, creative workshops, or innovative teaching.
The instruction manual to build your Marché
1 / 4

Designed by Marie Jouble.
A project of the “Centre d’Expérimentation Pédagogique” of the “Institut Villebon-Georges Charpak” in collaboration with Physics Reimagined.
Authors:
Marie Jouble


For our 10th anniversary, we asked Alexandre Echasseriau, the designer who has been with us since our beginnings, to make us a quantum birthday cake…
The live on social networks !
This project was designed by Alexandre Echasseriau in collaboration with the “Physics Reimagined” team (Université Paris-Saclay, CNRS).
It benefited from the support of La Diagonale Paris-Saclay, Quantum-Saclay, and the “Physics Reimagined” Chair of the Paris-Saclay Foundation and supported by the Air Liquide group and Crédit Agricole – CIB.
A big thank you to the CEP of the Villebon-Georges Charpak Institute for their welcome to film the video.
Authors:

Le brainstormeur est un outil conçu pour booster vos réunions de brainstorming, débrider la créativité grâce à l’utilisation de ressorts ludiques. Il est gratuit et téléchargeable ici.


Le brainstormeur est idéal lors d’un début de projet, pour 3 à 8 personnes.
Il dure entre 45min à 1h30 selon vos envies. Les participants y incarnent des rôles et explorent ensemble une carte thématique à coup d’idées.
Son objectif : décomplexer les plus timides, donner un cadre au brainstorming, et prendre du plaisir à trouver des idées et commenter celles des autres !
Tout ce qu'il vous faut (prévoyez 30 mn pour tout préparer) :
et une version "luxe" du jeu pour le plaisir des yeux...
Ce projet a été réalisé par Marie Gandon dans l’équipe “La Physique Autrement” (Université Paris-Saclay, CNRS). Il a bénéficié du soutien de la Chaire « La Physique Autrement » de la Fondation Paris-Saclay et soutenue par le groupe Air Liquide et le Crédit Agricole – CIB. Il a été réalisé dans les locaux et avec les moyens techniques du Centre d’Expérimentation Pédagogique de l’Institut Villebon – Georges Charpak.
Un grand merci à Julien Bobroff et Lou-Andreas Etienne pour leurs échanges et leur soutien.
Merci à Frédéric Bouquet pour son support technique infaillible.
Merci à Anaïs, Juliette, Marie et Alice pour leur disponibilité et leurs retours précieux.
Merci à Thomas Gredin du techlab de l’IUT d’Orsay pour sa disponibilité et son soutien technique.
Authors:
Marie Gandon
